• اخبار پوشاک

آسیای مرکزی و اروپا در جمع خریداران پوشاک ایرانی

آسیای مرکزی و اروپا در جمع خریداران پوشاک ایرانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «مجید نامی» ‌نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی افزود: در این میان، قدرت خرید مردم کاهش یافت و به‌خصوص شیوع کرونا بازارها و کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داد، به‌طوری که حجم بازار پوشاک همچون سابق نبود.

نامی افزود: در سال‌های گذشته سرانه مصرف پوشاک ایرانی‌ها در آمارها ۱۵۰ دلار عنوان می‌شد که بازاری به بزرگی ۱۲ میلیارد دلار را رقم می‌زد، اما این روزها بزرگی این بازار ۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد آن تولیدات داخلی است و بقیه ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار از طریق قاچاق و بخشی نیز توسط اجناس خارجی که در کشورمان تولید می‌شوند پوشش داده می‌شود.

وی یادآوری‌کرد: افزایش نرخ ارز، ممنوعیت‌های وارداتی، ساماندهی واردات و محدود کردن حضور برندهای خارجی در کشور و مبارزه دولت با قاچاق، سبب کاهش پوشاک قاچاق در سال‌های گذشته شده است، با این وجود چشم‌انداز تولید زیاد خوب نیست.

نایب رییس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، دلیل این مساله را افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، افزایش هزینه‌ها ناشی از تورم، کمبود مواد اولیه، کمبود نقدینگی واحدها، عدم قطعیت شرایط اقتصادی از جمله در نرخ ارز، نحوه تعاملات بانکی با جهان، همچنین افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و سرمایه‌گذاری برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، افزایش هزینه انتقال پول و کاهش امنیت ارسال پول متاثر از تحریم‌ها برشمرد که همه اینها منجر به افزایش هزینه‌ها و قیمت کالای تولیدی شده است و کاهش قدرت خرید مردم نیز بیشتر این مسائل را به چالش می‌کشد.

وی گفت: قیمت بسیاری از مواد اولیه تولید در طول سال گذشته تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت و مسائلی همچون افزایش حقوق و دستمزد، افزایش مالیات‌ها و سردرگمی تولیدکنندگان به‌ویژه در نحوه محاسبه نرخ ارز برای کالاهای وارداتی، تاثیر روانی زیادی بر مساله تولید گذاشت.